Deze week beginnen 20 huisartsen met hun training van een innovatief gespreksmodel voor het diabetesjaargesprek. Het model helpt arts en patiënt om meer recht te doen aan de complexe context van iemands leven met diabetes. De huisartsen zullen dit najaar deelnemen aan een pilot waarin het gespreksmodel in de praktijk wordt getest, als opmaat naar een grootschalig onderzoek dat in 2016 van start gaat.

Structurele aanpak diabeteszorg op maat
Om in de praktijk van de spreekkamer vorm te kunnen geven aan diabeteszorg op maat, startte de Nederlandse Diabetes Federatie in 2014 met het project Personalized Diabetes Care. Het project moet een structurele aanpak bieden om de zorg voor elke patiënt op maat in te richten. De aanpak zal uiteindelijk bestaan uit het gespreksmodel en patiëntprofielen.

Van jaarcontrole naar jaargesprek
Waar de gebruikelijke jaarcontrole vooral een medische focus heeft, beoogt het diabetesjaargesprek een meer integrale benadering. Het gespreksmodel biedt daarvoor een 4-stappen-aanpak: behandelaar en patiënt bespreken allereerst de persoonlijke context van de patiënt, stellen dan doelen vast, om vervolgens keuzes en afspraken over bijvoorbeeld begeleiding te maken. In de praktijktraining zal met name veel aandacht gegeven worden aan stap 1: het bevragen en bespreken van de persoonlijke context aan de hand van in het model benoemde gezondheidsgerelateerde en persoonsgebonden factoren.

Grootschalig onderzoek
Het model wordt dit najaar getest in een pilot waaraan behalve de 20 getrainde artsen ook 400 patiënten deelnemen. In 2016 volgt een grootschalig onderzoek naar de meerwaarde van het model, onder in totaal 2500 patiënten en 100 artsen in zowel eerste- als tweedelijn. De data die verzameld worden moeten bovendien zicht geven op welke factoren het meest bepalend zijn voor het vaststellen van zorg op maat; aan de hand daarvan kunnen patiëntprofielen ontwikkeld worden. Deze zijn van groot belang voor zowel zorgverleners als beleidsmakers om zorg op maat verder te kunnen ontwikkelen en te faciliteren.

Initiatief van de NDF
Personalized Diabetes Care is een project van de Nederlandse Diabetes Federatie in samenwerking met het Julius Centrum en LUMC. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door private partners en het Innovatiefonds Zorgverzekeraars. Volgens de NDF is het project een belangrijke stap om de chronische zorg naar een hoger niveau te tillen, ten behoeve van zowel de kwaliteit als doelmatigheid van de zorg. Daarbij blijven zorgstandaarden de norm voor goede multidisciplinaire ketenzorg maar is geïndividualiseerde zorg gericht op optimale participatie het streven.