De internationaal hoog aangeschreven Nederlandse diabeteszorg sluit onvoldoende aan bij grote groepen in eigen land. De Nederlandse Diabetes Federatie maakt zich daarover zorgen en neemt actie. Directeur Inge de Weerdt: “Als de groei van diabetes op deze manier doorzet, en als we tegelijk grote groepen mensen met (pre-)diabetes onvoldoende bereiken, dan hebben we een dubbelgroot probleem.”

Daarom startte de NDF het project ‘Personalized Diabetes Care voor mensen van niet- westerse afkomst’. Het project loopt parallel met het grootschalige NDF Personalized Diabetes Care innovatietraject dat een structurele aanpak moet bieden om de zorg voor elke diabetespatiënt op maat in te richten, inspelend op iemands individuele context en persoonlijke situatie.

Inge de Weerdt: “Het gaat om een belangrijke innovatie die de diabeteszorg echt gaat veranderen. Het is logisch en nodig om, juist ook vanuit de zorg-op-maat gedachte, te kijken naar het bereiken van specifieke doelgroepen. In de zorg richten we ons met onze standaarden en richtlijnen en tools en innovaties toch veelal op ‘de’ gemiddelde autochtone Nederlander. Met dit project kiezen we voor een meer gedifferentieerde aanpak.”

Mensen met diabetes & een niet-westerse afkomst vormen een omvangrijke groep in de Nederlandse samenleving. Toegang tot en goede kwaliteit van de zorg is voor hen vaak moeilijk te realiseren. Oorzaken voor de mismatch tussen zorgbehoefte en zorgaanbod variëren van taalproblemen en laaggeletterdheid, culturele & religieuze achtergronden tot en met onbekendheid met de Nederlandse gezondheidszorg. Zorgverleners ontbreekt het veelal aan kennis en tools om het zorgproces positief te beïnvloeden.

In het innovatietraject NDF Personalized Diabetes Care staat het diabetesjaargesprek tussen patiënt en behandelaar centraal. Daarvoor is een gespreksmodel ontwikkeld dat in 2016 grootschalig wordt getest in zorggroepen en ziekenhuizen bij 2500 patiënten. Eerste belangrijke stap van het project ‘Personalized Diabetes Care voor mensen van niet-westerse afkomst’ is te verkennen of en hoe het ontwikkelde gespreksmodel op een effectieve manier kan ingezet worden bij de beoogde doelgroep.

Inge de Weerdt: “We willen het vooral praktisch houden; wat werkt niet, wat werkt wel. Wat dit project voor mij echt een mijlpaal maakt is dat we het nu doen, meteen parallel aan het grote innovatietraject dat de diabeteszorg gaat veranderen. Het is een duidelijk signaal: als we het hebben over zorg op maat bedoelen we zorg op maat voor iedereen.”

“We moeten daar in het innovatietraject altijd de focus op houden”, zegt Arnout van Diermen van Novo Nordisk, maatschappelijk partner van het project, “het realiseren van kwaliteit van zorg is slechts het vertrekpunt. De grootste uitdaging ligt in het voor iedereen beschikbaar maken van die goede zorg. Daar gaan we voor.”