Minister Schippers geeft aan dat zij het advies van Zorginstituut Nederland overneemt om de combinatie basale insuline plus bloedglucoseverlagende GLP1-medicatie en bijbehorende vergoedingscriteria te gaan vergoeden; dit staat in een brief aan de betrokken fabrikanten. Het Zorginstituut adviseerde deze combinatiebehandeling voor een duidelijk omschreven categorie diabetespatiënten te gaan vergoeden uit de zorgverzekering. Het gaat om patiënten met diabetes type 2 die, naast eventuele orale medicatie, met alleen langwerkende insuline hun streefwaarden niet halen en een BMI≥ 30 kg/m2 hebben. De behandeling wordt per 1 januari 2017 uit het basispakket vergoed.

Initiatief van Rondetafel Diabeteszorg
Dit advies kwam tot stand op initiatief van de Rondetafel Diabeteszorg. Dit samenwerkingsverband is gestart door de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) en het Zorginstituut Nederland en bestaat verder uit zorgverleners, Diabetesvereniging Nederland, zorgverzekeraars, industrie, overheid en Stichting BIDON. Deze brede samenwerking is opgezet om de kwaliteit van de zorg en gepast gebruik van genees- en hulpmiddelen binnen de diabeteszorg te verbeteren.

Snellere toepassing kansrijke nieuwe behandelmethodes
Een van de voordelen van deze samenwerking is dat kansrijke nieuwe behandelmethodes sneller voor vergoeding in aanmerking komen. Door vroegtijdige afstemming tussen alle betrokken partijen is het mogelijk om in aanloop naar een advies van het Zorginstituut de verschillende processen, als onderzoek en richtlijnontwikkeling, meer parallel en interactief te laten verlopen. Deze samenwerking maakt het mogelijk de bij specifieke behandelingen behorende medicijngroep met geneesmiddelen van diverse fabrikanten in één keer te beoordelen.

Nadere toelichting in de vorm van vragen en antwoorden.

Wat is de Rondetafel Diabeteszorg?
De Rondetafel Diabeteszorg is gestart door de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) en het Zorginstituut Nederland (ZIN). Dit samenwerkingsverband bestaat verder uit Diabetesvereniging Nederland, zorgverzekeraars, industrie en overheid. Deze brede samenwerking is opgezet om de kwaliteit van de zorg en gepast gebruik van genees- of hulpmiddelen binnen de diabeteszorg te verbeteren.

Waarop heeft ZIN het advies gebaseerd?
Binnen de Rondetafel Diabeteszorg zijn relevante gegevens over (kosten-)effectiviteit van inzet van de combinatie basale insuline + GLP1-agonisten bij de benoemde patiëntencategorie verzameld. Vervolgens is er een Farmacotherapeutisch rapport, Budget Impact Analyse en Farmaco-economisch rapport opgesteld. Daarop heeft ZIN het advies gebaseerd.

Wat betekent gesegmenteerde toelating?
Met gesegmenteerde toelating wordt bedoeld dat de combinatie basale insuline + GLP1-agonisten niet voor alle diabetespatiënten tot het basispakket wordt toegelaten. De combinatie wordt alleen vergoed voor een specifieke patiëntencategorie waarvoor de meerwaarde is bewezen.

Voor welke specifieke patiëntencategorie is het bedoeld?
Als toevoeging aan metformine en basaal insuline (NPH-insuline/langwerkend insuline analoog) bij patiënten met diabetes mellitus type 2 en een BMI≥ 30 kg/m2 bij wie de bloedglucosewaarden onvoldoende zijn gereguleerd na ≥3 maanden behandeling met optimaal getitreerd basaal insuline in combinatie met metformine (al dan niet met een sulfonylureumderivaat) in een maximaal verdraagbare dosering. Dit is de voorwaarde voor de volgende GLP-1 analoga die geregistreerd zijn voor toepassing in combinatie met basale insuline: albiglutide (Eperzan®), dulaglutide (Trulicity®), exenatide (Byetta®), liraglutide (Victoza®), lixisenatide (Lyxumia®).

Als toevoeging aan metformine bij patiënten met diabetes mellitus type 2 en een BMI≥ 30 kg/m2 bij wie de bloedglucosewaarden onvoldoende zijn gereguleerd na ≥3 maanden behandeling met optimaal getitreerd basaal insuline in combinatie met metformine (al dan niet met een sulfonylureumderivaat) in een maximaal verdraagbare dosering. Dit is de voorwaarde voor het combinatiepreparaat insuline degludec/liraglutide (Xultophy®), een combinatiepreparaat waarvan de losse componenten reeds in het GVS zijn opgenomen.

Monitoren we de kwaliteit van zorg en het gepast gebruik van deze innovatieve behandeling?
De partijen aan de Ronde Tafel hebben afgesproken dat de impact van deze beslissing op kwaliteit en doelmatigheid van de zorg zal worden geëvalueerd door Stichting BIDON. Hierbij wordt aangesloten bij de Dutch Pediatric and Adult Registration of Diabetes (DPARD) die onder de governance van Stichting BIDON wordt uitgevoerd. “Registratie aan de bron” is een belangrijk uitgangspunt binnen DPARD. Het verzamelen van de gegevens voor deze evaluatie levert voor de betrokken zorgverleners daarmee weinig extra registratielast op, terwijl tegelijkertijd toch goede gegevens verzameld kunnen worden over de impact van het besluit op kwaliteit- en doelmatigheidsaspecten.