30 juni vond in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg het symposium Mondgezondheid en diabetes plaats. Het symposium was georganiseerd ter gelegenheid van het vertrek van NDF directeur Marja van Strien, zij gaat eind augustus met pensioen. In de aansluitende borrel kreeg ze veel lof toegezwaaid. Ze laat een fitte federatie achter met een duidelijk profiel, een sterke reputatie en stevige positionering. Een koepel waar ook nieuwe partijen zich graag bij aansluiten.

Mondgezondheid en diabetes
Dat was ook de reden om de twee nog relatief nieuwe NDF-leden KNMT en NVMmondhygiënisten het podium te geven en het verband te leggen tussen mondgezondheid en diabetes. Hoe kan mondzorg bijdragen aan de kwaliteit van diabeteszorg en preventie?

De sprekers, prof. dr. Bruno Loos (ACTA - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam), dr. Victor Gerdes (Spaarne Ziekenhuis en AUMC) en prof dr. Josef Bruers (ACTA en KNMT), maakten het verband duidelijk aan de hand van nieuwe inzichten, klinische illustraties en praktische tools.

Door recent onderzoek is de relatie tussen mondgezondheid en diabetes nog duidelijker geworden. Zo kunnen bij mensen met diabetes wel 8 verschillende orale aandoeningen ontstaan. Van patiënten met ernstige parodontitis heeft één op de vier ook diabetes, vaak nog niet gediagnosticeerd. Onderzoek laat verder zien dat de behandeling van parodontitis de metabole instelling bij de diabetespatiënt verbetert.

Multidisciplinaire aandacht voor mondzorg
De sprekers betoogden dat multidisciplinaire aandacht voor mondzorg direct impact heeft op de kwaliteit van zorg en leven voor mensen met diabetes. Bijvoorbeeld vroegsignalering van diabetes in de mondzorg. En andersom: het screenen van mensen met diabetes op mondproblemen en parodontitis in de huisartsenpraktijk. Daar bestaat een handige app voor, die tijdens het symposium werd gedemonstreerd.

Hierbij de presentaties van het symposium:

NDF 30 juni 2022 - Mondgezondheid en diabetes - presentatie Bruno Loos

NDF 30 juni 2022 - Mondgezondheid en diabetes - presentatie Victor Gerdes